De gouden leertip van Stan De Vocht
“Ideeën ontstaan eerder tijdens een los moment dan in een georganiseerde vergadering, dus creëer de juiste sfeer.”
Je winkelmandje is leeg. Ga snel op zoek naar de opleiding die je vooruit helpt!
Welke rol speelt nieuwsgierigheid in het professionele én persoonlijke parcours van kmo-ondernemer Stan De Vocht? De Gentse zaakvoerder van juridisch dienstverlener Creative Shelter bijt de spits af aan onze cafétoog. Een tipje van de sluier: als tiener liet hij de liefde van zijn leven bijna schieten wegens té nieuwsgierig!
Nieuwsgierige mens?
“Ik geef mezelf acht of zelfs negen op tien. Als ondernemer is het een must om nieuwsgierig te zijn én het ook te blijven.
Hoe komt het dat creatievelingen niet weten hoe ze hun auteursrechten moeten gebruiken? Hoe zou een oplossing in elkaar kunnen zitten? Zo is creative shelter ontstaan.”
Nieuwsgierig team?
“Een goede medewerker voor Creative Shelter is ondernemend, durft nieuwsgierig te zijn en er ook naar te handelen. ‘Hoe nieuwsgierig schat je jezelf in?’ is dan ook een standaardvraag tijdens sollicitatiegesprekken.
Ook als team moeten we onszelf in vraag blijven stellen: misschien zijn er wel slimmere manieren dit aan te pakken? Hoe kunnen we onze klanten het leven nog makkelijker maken?”
Nieuwsgierige caféganger?
“Dat hangt volledig af van mijn stemming. Vaak bestel ik een pintje of als het iets zwaarder mag zijn een Omer.
Al laat ik me af en toe verleiden door het bier van de maand. Zo ontdekte ik onlangs Troubadour, een rijk en lekker biertje. Het bestaat van IPA tot het veel zwaardere magma.”
“Natuurlijk gaat er af en toe iets mis. Van freelancers die foute data invoeren in het systeem tot een bug in een nieuwe feature. Kunnen falen is heel belangrijk, want het is een manier om bij te leren. En vooral: om te vermijden dat het in de toekomst opnieuw gebeurt.”
Stans grootste ‘bijna-misser’ gebeurde op zijn negentiende. Toen maakte hij het uit met zijn vriendin, zelfs zonder dat hij iemand anders op het oog had: “We waren een jaar samen en alles liep prima. Maar plots kwam het idee op dat er misschien meer te ontdekken viel, dat ik iets miste. Ik was té nieuwsgierig.”
Maar al snel bleek het een foute beslissing te zijn: “In de twee maanden dat we uit elkaar zijn geweest, heb ik me vooral miserabel gevoeld. Gelukkig is het goed gekomen: we zijn intussen meer dan twintig jaar samen en hebben twee kinderen.”
Hoe Stan vandaag terugblikt op die beslissing? Beluister de aflevering van Café Curiosité en kom het te weten.
Creative Shelter groeit als kool. Vandaag telt de organisatie al 14 medewerkers en de zoektocht naar ‘curieuzeneuzen’ gaat onverminderd door. Maar hoe groter de organisatie, hoe meer je nieuwsgierigheid moet aanwakkeren, aldus Stan.
“Met je eerste vijf à zes medewerkers heb je bijna de natuurlijke reflex om van alles in vraag te stellen. Maar naarmate de organisatie groeit, aarzelen sommigen om hun vraag of idee op tafel te leggen, ze doen dat liever een-op-een. Jammer, want zo gaan ideeën verloren. En elke vraag triggert een idee bij iemand anders.”
“Ideeën ontstaan eerder tijdens een los moment dan in een georganiseerde vergadering, dus creëer de juiste sfeer.”
“De eerste vrijdag van de maand houden we onze afterworkdrink. Dan praten we niet per se over het werk, maar we creëren wel de juiste sfeer. En elke twee weken gaan we op woensdagmiddag samen wandelen. Ik ben ervan overtuigd dat ideeën eerder tijdens een los moment ontstaan dan in een georganiseerde vergadering.”
Naast de vele interne trainingssessies voor nieuwe medewerkers krijgen mensen een budget voor externe opleidingen. Stan: “Met hun budget van 3000 euro per jaar kiezen ze zelf welke opleidingen ze volgen. Van een cursus fiscaliteit over data-analyse tot soft skills als leiderschap of sociale vaardigheden, het kan allemaal.”
Stan geeft toe dat hij uit tijdgebrek zelf te weinig opleidingen volgt. Nochtans zou ook nog heel wat dingen beter onder de knie krijgen: “Rond leiderschap, bijvoorbeeld, zou wat ondersteuning geen kwaad kunnen. Hoe geef je bijvoorbeeld feedback of vertel je slecht nieuws? Vandaag ga ik nog te veel op mijn buikgevoel af.”
Maar een bedrijf in leermodus is Creative Shelter zeker. Stan besluit: “Onze mensen moeten continu kunnen bijleren vanuit hun sterktes. Start je bij ons binnen customer care, dan is dat niet noodzakelijk voor eeuwig en altijd. Liggen je capaciteiten en interesses elders, dan komen we daaraan tegemoet. Dat is het voordeel van een klein bedrijf.”
Stan De Vocht had ook een vraag voor de volgende gast in Café Curiosité:
“Hoe organiseren andere kmo’s leren, maken ze bijvoorbeeld ook gebruik van een leerbudget?”
Beluister het antwoord van Nele Van Damme, stichter en co-CEO van Upgrade Estate.
3 min
3 min
3 min
3 min
Wil je nog meer tips en inspiratie in je mailbox ontvangen?