Resultaat van een online onderzoek van onderzoeksbureau iVOX, in opdracht van Cevora, tussen 20 en 29 december 2021 bij 1000 Belgische bedienden binnen het paritair comité 200.
Allemaal aanpassen
Eerlijk gezegd: we hadden een nóg hoger cijfer verwacht. Is de grootste shock na twee jaar crisis min of meer verteerd? Neemt ons sterke aanpassingsvermogen de bovenhand over de toch wel ingrijpende veranderingen in onze werkwereld? Hoe dan ook, volgens ons zal 100% van de jobs veranderen tegen 2030.
De veranderingen tekenen zich af in alle sectoren en functies. Zo zijn hr-medewerkers anders – lees: digitaal – gaan rekruteren. Ook de onboarding en retentie van medewerkers zullen we nooit meer aanpakken zoals voor de crisis.
Verder verloopt ook klantencontact steeds vaker digitaal. Wie bijvoorbeeld actief is in de saleswereld, moet vandaag – meer dan vroeger – over een aanzienlijke dosis digitale skills beschikken. Sociale vaardigheden blijven belangrijk, maar meer ‘technische’ kennis over sociale media en andere digitale tools en kanalen is tegenwoordig even onontbeerlijk.
Opticabedrijf ZEISS: “Even binnenwaaien is er niet meer bij”
Ook bij ZEISS, een technologisch bedrijf in de optica en opto-elektronische industrie, is de manier van werken ingrijpend veranderd. “Onze bedienden werken meer hybride, en dat zal ook deels zo blijven”, zegt Head of HR Sasja Luijk.
“De digitalisering is serieus versneld. Onze salesmedewerkers gaan nu ook minder op bezoek bij klanten. ‘Even binnenwaaien’ of ‘een koffie gaan drinken’ is er niet meer bij. Ze moeten nu gericht een afspraak inplannen – vaak een telefonische of digitale. We merken ook dat onze thuiswerkende medewerkers hun voeling met onze organisatie dreigen te verliezen.”
“Je medewerkers betrokken houden in een hybride werkomgeving is lastig, maar we deden toch zoveel mogelijk inspanningen. Zo organiseerden we de voorbije twee jaar meerdere digitale momenten. Samen koken met kerst, digitale borrels, online quizzen … We stuurden ook spontaan cadeautjes op naar onze medewerkers om hen te bedanken voor hun inzet in toch wel moeilijke tijden.”
Collectieve groeispurt
54% van de bedienden geeft aan dat zijn jobinhoud veranderd is, 63% zegt hetzelfde over zijn manier van werken. Concreet is dat vooral: meer digitaal en vaker van thuis. Ook op organisatieniveau betekende dat sleutelen. Werkgevers zochten manieren om de samenwerking vanaf afstand te faciliteren en hun medewerkers gemotiveerd te houden.
Medewerkers kregen op hun beurt de kans om van bepaalde zaken te proeven. Ze namen andere taken op, sprongen bij in andere afdelingen, leerden werken met nieuwe tools, enzovoort. Die experimentele periode zorgde ervoor dat medewerkers bijkomende kennis en competenties ontwikkelden.
Dankzij deze collectieve groeispurt hebben onze bedienden ruimere kansen op interne mobiliteit – of dat nu om verticale of horizontale groei gaat. Zo komen ook meer instapjobs vrij voor bijvoorbeeld jongeren en laaggeschoolden. Een tewerkstellingsgraad van 80% bereiken in 2030 is ambitieus, maar de crisis heeft ons meer mogelijkheden geboden.